Urząd Gminy Kwilcz
ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 23
64-420 Kwilcz
Poprzedni miesiącMarzec 2025 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
Podczas obrad Sesji Rady Gminy Kwilcz, która odbyła się dnia 28 maja br. radni jednogłośnie udzielili absolutorium wójtowi Stanisławowi Mannkowi.
Radni decyzję podjęli po zapoznaniu się ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za ubiegły rok, sprawozdaniem finansowym, opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu o przedłożonym sprawozdaniu, informacją o stanie mienia komunalnego, stanowiskiem Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Kwilcz dotyczącym udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Kwilcz oraz opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu o wniosku komisji rewizyjnej.
Przed głosowaniem, w swoim wystąpieniu, Wójt Gminy Kwilcz Stanisław Mannek przedstawił prezentację z wykonania budżetu za 2017 rok.
W uchwalonym w dniu 16 grudnia 2016 roku budżecie na rok 2017 zaplanowano dochody Gminy w kwocie 25.248.411,00 zł, natomiast wydatki w kwocie 25.340.595,87, deficyt budżetu w kwocie 92.184,87 zł. W wyniku zmian dokonanych na przestrzeni roku nastąpiło zwiększenie dochodów Gminy o kwotę 2.254.753,52 zł i ostateczne planowane dochody Gminy w roku 2017 wyniosły 27.503.164,52 zł oraz zwiększenie planowanych wydatków budżetowych o kwotę 1.754.157,96 zł i ostatecznie plan wydatków wyniósł 29.257.322,48 zł. Wykonanie dochodów budżetu Gminy Kwilcz wyniosło 28.227.354,45 zł, co stanowi 102,63 % zaplanowanych dochodów. Wydatki wynosiły 28.155.026,84 zł co oznacza, że zostały wykonane w 96,23 %. Nadwyżka wynosiła 72.327,61 zł. Na szczególną uwagę, ze względu na bezpośredni wpływ na ich realizację działań podejmowanych przez Urząd, zasługuje wykonanie dochodów własnych w kwocie 10.473.462,72 zł, w tym wpływy z podatków i opłat lokalnych. Na podkreślenie zasługuje realizacja wpływów z podatku od nieruchomości które zostały zaplanowane na poziomie 8.484.643,28 zł, a zostały wykonane w wysokości 9.253.779,31 zł, tj. w 109,07%. Pozostałe dochody własne zostały wykonane w 102,71%. Wskazane powyżej cyfry świadczą – w ocenie Wójta – o profesjonalizmie wszystkich pracowników Urzędu, a także dobrym planowaniu przy konstruowaniu budżetu i konsekwencji w jego realizacji. Patrząc na wydatki budżetowe z perspektywy ostatnich lat, widoczny jest wzrost dochodów i w konsekwencji wydatków budżetu w związku z nowymi zadaniami, których realizacja nałożona została na gminę, np. realizacja programu „Rodzina 500+”, którego dochody i wydatki to kwota ok. 5 mln..
Spoglądając na strukturę dochodów - poszczególne źródła dochodów w układzie od największych do najmniejszych przedstawiają się następująco:
Wydatki budżetu Gminy Kwilcz zostały wykonane w kwocie 28.155.026,84 zł, co stanowi 96,23% planu rocznego. Racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi przez wszystkie jednostki organizacyjne gminy umożliwiły pełną realizację zadań bieżących na kwotę 24.954.501,76 zł, zaś wydatki majątkowe – na kwotę 3.200.525,08 zł. Jest to zadawalający wskaźnik wykonania zaplanowanych wydatków.
Wydatki inwestycyjne zaplanowane w budżecie Gminy Kwilcz na rok 2017 w kwocie 3.284.180,27 zł zostały wykonane w kwocie 3.079.785,69 zł tj. 93,78 % planu rocznego. W ramach tych wydatków:
Wójt przywołał najważniejsze inwestycje zrealizowane w ubiegłym roku:
Gmina dofinansowała także kwotą 250.000,00 zł zadanie realizowane przez Powiat Międzychodzki – Przebudowa drogi powiatowej nr 1739P, na odcinku Lutomek – Lubosz (etapy od I do III).
Jak podkreślił Wójt w swoim wystąpieniu: Wiadomo, że każde sołectwo chciałby mieć więcej, a mieszkańcy drogę utwardzoną koło siebie, ale nie sposób zrealizować wszystkich inwestycji w ciągu jednego roku czy nawet kilku lat – z tym problemem coraz częściej się borykamy poprzez wnioski mieszkańców, jednak co roku systematycznie staramy się rozbudowywać sieć naszych dróg. Jest jeszcze wiele inwestycji przed nami i wiem, że dużo uda się jeszcze zrealizować, ale podczas spotkań proszę mieszkańców, aby na inwestycje patrzeć trochę ze zrozumieniem, że od razu w jednym roku nie da się spełnić wszystkich zadań i marzeń mieszkańców. Cieszy mnie każda inwestycja, ta duża i ta mała, lokalna, zaś w przypadku dróg – staramy się realizować je systematycznie i w ramach naszych możliwości finansowych.
Wójt przypomniał także, że rok 2017 był rokiem trudnym ze względu na wprowadzoną reformę systemu oświaty, która spowodowała konieczność poniesienia dodatkowych kosztów obciążających budżet gminy. Pomimo zapewnień Rządu oraz wnioskowania o dodatkowe środki, niestety nie udało nam się uzyskać większego poziomu finansowania oświaty poprze zwiększenie subwencji czy dotacji.
Zadłużenie Gminy Kwilcz na koniec 2017 roku z tytułu kredytów i pożyczek wynosi 3.062.759,82 zł. W 2017 r. Gmina Kwilcz zaciągnęła kredyt długoterminowy na pokrycie planowanego deficytu budżetowego w: Bank Spółdzielczy Pojezierza Międzychodzko-Sierakowskiego w Sierakowie Oddział w Kwilczu na kwotę 879.582,03 zł. W 2017 roku spłata zobowiązań z tytułu kredytów wyniosła 787.397,16 zł.
Wójt szczególną uwagę zwrócił na skumulowany bilans budżetu. W bilansu z wykonania budżetu według stanu na dzień 31 grudnia 2017 r. wynika skumulowany wynik budżetu w wysokości -35.033,40 zł. Saldo wykazane w kolumnie „stan na początek roku” oznacza wynik na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy, stan na koniec roku oznacza skumulowany wynik budżetu (niedobór) za okres od utworzenia jednostki samorządu terytorialnego do dnia kończącego poprzedni rok budżetowy. Jest to wynik wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego z poprzednich lat budżetowych w ujęciu narastającym. Dla porównania w 2011 roku skumulowany wynik budżetu wynosił -5.884.525,04 zł. Wynik ujemny oznacza skumulowany niedobór na zasobach budżetu, natomiast liczba dodatnia oznacza nadwyżkę z lat ubiegłych. W I kwartale 2018 roku wynik z wykonania budżetu ma wartość dodatnią o pojawiła się nadwyżka z lat ubiegłych w wysokości 37.294,21 zł.
Stanisław Mannek podsumowując wykonanie budżetu wskazał, iż realizacja budżetu przebiegała prawidłowo, zgodnie z planem określonym w uchwale budżetowej. Wydatki były ponoszone zgodnie z art. 44 ustawy o finansach publicznych, na cele i w wysokościach ustalonych w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego. Wydatkowanie środków następowało w sposób szczególnie oszczędny, jednakże gwarantujący wykonanie obligatoryjnych zadań samorządu gminnego oraz w sposób umożliwiający terminową realizację zadań. Gmina Kwilcz posiada płynność finansową i wszystkie jej zobowiązania były i są realizowane terminowo i zgodnie z przepisami i postanowieniami zawartych umów. Na uwagę zasługuje fakt, iż Gmina lokowała wolne środki w formie lokat terminowych, co wpłynęło na wzrost dochodów z kapitalizacji odsetek. Ponadto Gmina prowadziła działania optymalizacji podatku VAT poprzez odzyskiwanie zapłaconego podatku od towarów i usług z tytułu wydatków bieżących oraz z tytułu inwestycji wykonanych w latach poprzednich.
Bezpośrednio po głosowaniu Wójt podziękował radnym za udzielenie absolutorium i pozytywną ocenę swojej pracy. Wójt bardzo wysoko ocenił współpracę z radnymi, podziękował za zrozumienie oraz zaufanie. Wskazał, że praca nad budżetem jest udziałem wielu osób, do których należą dyrektorzy oraz kierownicy jednostek organizacyjnych i pracownicy urzędu, którzy starają się jak najlepiej wykonywać swoje obowiązki. Podziękowania skierowała również do sołtysów i mieszkańców, którzy bezinteresownie i z dużym zaangażowaniem włączają się w prace na rzecz gminy.
Urząd Gminy Kwilcz
ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 23
64-420 Kwilcz
Telefon alarmowy 112
Pogotowie ratunkowe 999
Straż pożarna 998
Policja 997
Pogotowie energetyczne 061 295 32 08
Pogotowie gazowe 992